Mange krediterer Wayne Hodgins, Strategisk Futurist og Direktør for Worldwide Learning Strategies hos Autodesk Inc., for at have opfundet begrebet læringsobjekt - "Learning Object". Holdings beskriver selv i The Future of Learning Objects (Ref.), at idéen opstod efter han havde observeret sine børn lege med Lego. Det går op for ham at strategier i læringsdesign kan drage fordel af princippet om at sammensætte ”plug-and-play” stykker af læringsindhold, der kan samles og kombineres på utallige måder.
” Some people may find the most value in taking a pre-assembled unit and putting it to direct use. Others will want to assemble their own, possibly from scratch, but more likely from subassemblies. Some will want instructions and guidance on how to assemble the blocks, while others will want to determine their own results. However they may be used and applied, the empowerment of literally every individual by such a world full of learning objects is staggering.” - Holdings (Ref.)
Læringsobjekter kan lige som lego klodser sættes sammen i forskellige kombinationer, tilpasset individuelle behov.
En strategisk tilgang i anvendelsen af læringsobjekter som bærende komponent i den digitale undervisning har betydning for skallering af koncepterne for Adaptive AMU. Læringsobjekter med konkrete læringsmål kan sammensættes i individuelt tilpassede kursusforløb på baggrund af testresultaterne.
Der blev under tidligere TUP-projekter udviklet over 800 undervisningsvideoer til formidling af centrale faglige begreber. Nogle videolektioner, udviklet til forskelige kurser, handler alligevel om de samme emner. Der kan desværre konstateres, at er blevet brugt ressourcer på at producere dubleret indhold.
Dette skyldes en manglende overordnet strategi for udvikling og genanvendelse af læringsressourcer på tværs af uddannelserne. Der mangler et system for organisering og beskrivelser på de udviklede digitale læringsobjekter. Og det er uoverskueligt at se de faglige relationer i det eksisterende undervisningsmateriale.
Det samme gælder de mange tests udviklet til både effektmålingerne på Viseffekt og til evaluering og træning på læringsplatformen. Testspørgsmål er ikke søgbare. De ligger ustruktureret i en database.