Vi elsker at gennemføre quizzer og tjekke hvad vi ved. Vi elsker at se tv quiz-programer og svare på spørgsmål, som deltagerne ikke kan svare på.
Men når det drejer sig om en digital test i forbindelse med læring, har vi mange meninger om hvorfor den ikke er god nok.
Den digitale test er ikke god nok
Og det er den ikke, når den kun handler om hvad vi husker fra undervisningen.
En læringsprocess er en kompleks udvikling af viden, færdigheder og kompetencer. Men det glemmes ofte ved udvikling af en digital test. For at det er nemmest at stille spørgsmål til indholdet i undervisningsbogen.
Lad være med at stille spørgsmål til bogindholdet
For at en test skal kunne give et reelt billede af læringen, skal den måle det komplekse læringsresultat og ikke blot vores hukommelse.
Den skal kunne evaluere på baggrund af præcise, objektive og målbare kriterier, som afspejler de fastlagte læringsmål med uddannelsen.
Den digitale test
Læs vores artikler med tips til udvikling af en god digital test